سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۵:۲۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر-مهرنوش سلماسی: فیلم‌های شاخص سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر به اکران پاییزی سینماها می‌آیند.

کلاس هنرپیشگی

بر این اساس قرار است فیلم‌های «کلاس هنرپیشگی» علیرضا داودنژاد، «دربند» پرویز شهبازی، «گناهکاران» فرامرز قریبیان و «به‌خاطر پونه» هاتف علیمردانی اکران عمومی شوند. قرارداد اکران دربند در گروه سینمایی آزادی پیش از این به ثبت رسیده بود. دیروز قرارداد به‌خاطر پونه و کلاس هنرپیشگی نیز در شورای صنفی نمایش به ثبت رسید و قرار است این دو فیلم از فردا اکران عمومی شوند. گناهکاران نیز در فهرست اکران پاییزی قرار دارد.

کلاس هنرپیشگی؛ خانواده داودنژاد

کلاس هنرپیشگی یکی از فیلم‌های مورد توجه منتقدان در سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر بود و سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیأت داوران را نیز دریافت کرد. در تبلیغات کلاس هنرپیشگی از همان روشی که در مورد «مرهم» فیلم قبلی داودنژاد استفاده شده بود، بهره گرفته شده. سینمای خانوادگی داودنژاد میان کارگردانان، علاقه‌مند زیاد دارد و این روزها اظهارنظرهای مثبت سینماگران درباره کلاس هنرپیشگی منتشر می‌شود که یکی از مهم‌ترین عناصر تبلیغاتی فیلم برای جذب مخاطب است. علیرضا داودنژاد در کلاس هنرپیشگی دامنه سینمای خانوادگی‌اش را گسترش داده و علاوه بر تیم ثابت فیلم‌هایش شامل رضا داودنژاد (فرزند)، محمدرضا داودنژاد (برادر) و احترام‌سادات حبیبیان (مادر) سراغ بقیه اعضای خانواده‌اش نیز رفته است. علیرضا داودنژاد به‌عنوان یکی از فیلمسازان شاخص سینمای ایران در سال‌های اخیر فراز و نشیب‌های زیادی را پشت‌سر گذاشته و پس از سال‌ها ناکامی با مرهم نوید بازگشت به روزهای اوجش را داد. کلاس هنرپیشگی فیلمی به‌مراتب فرم‌گراتر و تجربی‌تر از مرهم است.

دربند؛ درام اجتماعی خوش‌ساخت

پرویز شهبازی با «نفس عمیق» به فیلمساز محبوب منتقدان جوان سینمای ایران تبدیل شد؛ منتقدانی که حالا دیگر زیاد جوان نیستند و خود شهبازی هم حالا دیگر به میانسالی رسیده و روندی که در این سال‌ها طی کرده نشان‌دهنده پختگی اوست. پس از نفس عمیق به‌عنوان یکی از فیلم‌های شاخص سینمای ایران در ابتدای دهه 80، شهبازی تنها 2 فیلم ساخته است. «عیار14» گرچه شهرت و محبوبیت نفس عمیق را برای سازنده‌اش تکرار نکرد، فیلمی به‌مراتب منسجم‌تر و خوش‌پرداخت‌تر بود و از روند روبه‌رشد شهبازی حکایت داشت. دربند هم که در بخش مسابقه جشنواره پارسال حضور داشت، موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد. دربند یک درام هشداردهنده است که در آن فیلمساز بدون توسل به شعار و با روایت استادانه داستان یکی از بهترین آثار اجتماعی این سال‌ها را ساخته است. نازنین بیاتی بازیگر اصلی فیلم دربند به‌عنوان یکی از استعدادهای نوظهور بازیگری نوید حضور چهره‌ای مستعد را می‌دهد. دربند در گروه آزادی اکران می‌شود و کارشناسان برایش گیشه‌ای پررونق پیش‌بینی می‌کنند.

گناهکاران؛ بازگشت یک سوار

فرامرز قریبیان، چهره شاخص سینمای معترض دهه50 و ستاره سینمای بدنه دهه60، سال‌هاست که از حضور در فیلم‌های تجاری فاصله گرفته است. تماشاگر، قریبیان را در سال‌های اخیر بیشتر با بازی در 2 فیلم اصغر فرهادی «رقص در غبار» و «شهر زیبا» به‌خاطر سپرده است. وی سال گذشته فیلم گناهکاران را کارگردانی کرد. این فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره فجر حضور یافت و مورد توجه علاقه‌مندان سینما نیز قرار گرفت. گناهکاران با بازی خود قریبیان، رامبد جوان، بهاره کیان‌افشار، محمد متوسلانی، قطب‌الدین صادقی و... یک نوآر ایرانی است که در آن قواعد ژانر به‌خوبی رعایت شده است؛ فیلمی که می‌تواند استانداردهای سینمای بدنه را نیز ارتقا بخشد. تازه‌ترین فیلم فرامرز قریبیان در مقام کارگردان، یک فیلم جذاب و پرکشش است که برایش گیشه‌ای قابل‌قبول پیش‌بینی می‌شود.

به‌خاطر پونه؛ ملودرام پرتنش

فیلمسازانی که برای ورود به سینمای حرفه‌ای بخش خصوصی را انتخاب می‌کنند گاهی ناچار می‌شوند برای تثبیت جایگاه خود فیلم‌هایی را بسازند که فرسنگ‌ها از ایده‌آل‌هایشان فاصله دارد؛ اتفاقی که درمورد هاتف علیمردانی رخ داد و او 2 فیلم اولش را در فضایی شاد و فانتزی کارگردانی کرد. برای همین آنها که فیلم به‌خاطر پونه را در حاشیه سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر دیدند از کیفیت این فیلم شگفت‌زده شدند. به‌خاطر پونه یک ملودرام پرتنش و متفاوت است که در آن فیلمساز ضمن نزدیک شدن به دوایر ملتهب هوشمندانه فیلمش را از لبه پرتگاه نجات می‌دهد. البته این تلاش توسط مدیران سینمایی سابق ارج گذاشته نشد و باتوجه به اتفاق‌هایی که در سی‌امین جشنواره فیلم فجر رخ داده، برگزارکنندگان جشنواره سی‌ویکم ترجیح دادند به‌خاطر پونه در مسابقه نباشد. هانیه توسلی و فرهاد اصلانی پس از فیلم جنجالی «خصوصی» در به‌خاطر پونه همبازی شده‌اند و در صورت نمایش این فیلم در جشنواره پارسال، اصلانی می‌توانست یکی از بخت‌های جدی دریافت سیمرغ باشد. به‌خاطر پونه ازجمله فیلم‌هایی است که تماشاگر خود را از طبقه متوسط جست‌وجو می‌کند و می‌تواند مورد توجه علاقه‌مندان جدی سینما قرار گیرد.

کد خبر 231313

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز